divendres, 4 de febrer del 2011

Galloferos!*

L'últim anunci d'Estrella Damm és emotiu, inspirador i, alhora, indignant i decebedor. La primera vegada de veure'l, penses: "Guaita el Quim Gutiérrez, que guapot està. I Els Amics de les Arts, que ho fan prou bé per ser cantants". I vas mirant i escoltant què diuen i coi, la veritat és que encèn l'orgull de pàtria singular. Ara bé,  només que te'l tornis a mirar una altra vegada (com que el passen tants cops et pots arribar a empatxar), vas fixant-te més en què diuen i mires d'ubicar totes les coses que apareixen com a significatives, com a pilars del país. I aquí arriba l'astorament primer, la indignació després i, a l'últim, la decepció.

Es veu que un noi ha tingut la paciència de fer un mapa de Catalunya amb totes les coses bones que l'anunci diu que tenim, i guaiteu quin desgavell, quin insult:

El mapa de les coses que tenim, segons Estrella Damm

Les preguntes que em faig, són: 1. A qui l'han encomanat, aquest anunci? 2. Com s'han documentat els creatius per decidir què és el més significatiu del nostre país i el que és prescindible? 

Au va, no fotem, home! On són els caragols a la llauna, i l'oli d'oliva arbequina, considerat dels més saludables i gustosos del món? I les orelletes, la coca de recapte, els carquinyolis o els torrons d'Agramunt? I la festa dels Moros i Cristians de Lleida, els raiers, els minairons, les pomes i les peres de la plana, el vi del Priorat, o el de Raïmat?  Els caliquenyos, Màrius Torres, la Ruta del Císter, Maria-Mercè Marçal, Indíbil i Mandoni, els dinosaures de Guissona, el poblat íber d'Arbeca i jo què sé quantíssimes coses més!

Quina pena més grossa, senyor. I venga a empassar centralisme, som-hi tots a gastar 9 milions d'euros per plantar un aeroport a Alguaire, que si de cas ja anirem perdent temps i quartos amb la catastròfica línia ferroviària o la imprevisible puntualitat de les línies de bus. 

N'hi ha que diuen que els de l'anunci han deixat aquest forat a la part esquerra del mapa perquè és la zona on la gent es fot San Miguel, que és la que sempre s'ha gastat per alllà, en comptes de beure les omnipresents Estrelles xaves. Jo això no ho sé (perquè no bec cervesa), però la qüestió és que ja n'hi comença a haver prou d'aquest color: la capital queda lluny de la Plana, però ja comença a ser hora d'entendre que Lleida és molt més que Baqueira-Beret. Encara em rebenta ara pensar que a l'estació de l'AVE la van batejar amb el nom de "Lleida-Pirineus". I resulta que per arribar-hi, als Pirineus dic, hi ha ben bé un parell d'hores de cotxe. Quina enganyifa, mare meva.
Re, que si voleu seguir com va el tema, s'ha obert un grup al Facebook per anar afegint les coses que l'anunci s'ha oblidat. I la veritat és que la gent té molt sentit de l'humor (em penso que si això es comptés com una altra cosa de les que tenim, hauríem de pintar tot el mapa). És clar que és un anunci i que qui paga mana, però si realment l'empresa dels trons té un cert sentit de catalanitat, que miri d'ampliar el concepte, perquè tal com ara el planteja, fa pudor. I molta!

*Una altra de les coses que tenim (i que no es diu): riquesa lingüística. Una persona gallofera és qui diu mentides, enganyifes.

6 comentaris:

Joan Carles Llurdés i Coit ha dit...

Irene, com sovint passa, la Depressió Central és, encara, una mena de "terra ignota". Jo no sé si el que he vist és aquest anunci o un altre però si és el que em penso, vols dir que no sortien de fons les muntanyes de Montserrat? Si és així, no crec haver-les vist al mapa.
Però coneixent-me, segur que m'equivoco.
Records i us envio la meva solidaritat als i les veïnes de les terres de Ponent! Que és ben bé que teniu coses molt bones. Sort que jo encara amb el bloc de les curses, de tant en tant en faig propaganda, ja, ja.

Sara ha dit...

Irene... només puc dir que... Olé tu! Estic totalment d'acord!

Li he ensenyat el text a la meva companya de feina i també hi ha estat d'acord, i això que l'anunci, com tu bé dius, és maco i et fa pujar l'autoestima catalana! Si et serveix de consol, tampoc els vallesencs en hi sentim massa mencionats... i segur que trobaríem coses que valdria la pena anomenar!

Bon cap de setmana, bonica! I no t'emprenyis, que ja saps com som els de Barsalona... :P

dolors ha dit...

El vaig veure per primer cop el dimecres a la nit. Al principi vaig pensar: Mira que xulo, el Mas ens vol fer despertar l'esperit catalanista per si algú encara el té adormit. Al final em vaig adonar que no era propaganda institucional sino un anunci de cervesa.

Al següent cop que el van passar, dic: Ara em fixaré amb les coses de Lleida que surten en aquest anunci tant engrescador, perqué abans, no les he vist.Però oh! quina decepció, no n'hi ha. No hi sóm.

Jo també vaig arribar a pensar que la cervesa "San Miguel" era la que en tenia la culpa de tot plegat.

Finalment he arribat a la conclusió que la raó dèu ser allò tant català de que "el que no són pessetes són punyetes", i el mercat més gros el ténen a Barcelona, no ens enganyem, i no a LLeida u altres llocs més modestos en població, i per tant en potencial benefici.

De tota manera, toca bastant la moral de la gent d'interior, i és una falta total de delicadesa per part dels que han ideat l'anunci.

Pau ha dit...

Trobo que Els Amics de les Arts reben per tot arreu, últimament; directament o indirectament, però reben haha :)

(tens tota la raó del món, no cal dir-ho)

Irene ha dit...

Família, gràcies per tots els comentaris! Ja veig que també us ha indignat aquesta manca de sensibilitat cap a una zona prou significativa del territori.

Joan Carles, ja m'hi fixo: sempre que en tens ocasió, mires d'escriure alguna cosa sobre les curses de Lleida i les coses bones que s'hi fan quan les organitzen. Jo diria que de Montserrat no se'n diu res, a l'anunci. Per estar-ne segurs, és aquest: http://www.youtube.com/watch?v=NdypDmny50o.

Sara, gràcies pel que escrius! Entenc que les coses van més bé per l'oficina? Que s'ha trencat el mur de glaç i silenci? Si és així... me n'alegro!

Tieta, aquest cap de setmana n'hem parlat i hem constatat que estem del tot d'acord: una falta total de delicadesa. Tot i que el Joan ho vegi d'una altra manera... :P

Pau: sembla que t'estiguin perseguint, aquests dels Amics de les Arts! I... quan ens tornaràs a deleitar amb una nova entrada al teu nou bloc?

Unknown ha dit...

Gràcies per fer-ne ressò!

Tot i que una petita menció no hauria estat malament... xD

Es broma.

Una abraçada!